Google AdSense to w pełni zautomatyzowany, najpopularniejszy i najwygodniejszy sposób zarabiania na własnej stronie internetowej. Jego uniwersalność sprawiła, że blogowanie i prowadzenie stron internetowych stało się dochodowym zajęciem. Jak dokładnie wygląda zarabianie na AdSense i czy rzeczywiście gwarantuje wysokie zarobki?
Rozpoczęcie współpracy z Google AdSense polega na założeniu konta oraz umieszczeniu na stronie jednostek reklamowych (kodu w formacie Java Script) w wybranych i dozwolonych regulaminem miejscach.
Po pewnym czasie, kiedy będziemy zbliżali się do progu wypłaty, Google poprosi nas o weryfikację profilu.
Z siedziby firmy w Mountain View otrzymamy list z kodem, który wpisujemy w wyznaczonym miejscu. Następnie na podany przez nas numer konta przelana zostania mikropłatność, której dokładną kwotę również należy potwierdzić.
Od tej pory zostaniemy pełnoprawnymi partnerami internetowego giganta. Możemy zakładać kolejne strony i umieszczać na nich reklamy AdSense bez potrzeby informowania o tym Google oraz ustawić limit wypłaty, po osiągnięciu którego otrzymamy zgromadzone środki na nasze konto bankowe. Minimalny próg wypłaty to 300 PLN.
Google AdSense jest najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o reklamę kontekstową i zupełnie bezproblemowym partnerem jeśli nie próbujemy oszukiwać i trzymamy się ściśle regulaminu, którego najważniejszymi zasadami są:
Warto wspomnieć, że zarabianie na AdSense na stronach polskojęzycznych jest trudniejsze niż w przypadku portali w zachodnim języku. Spowodowane jest to odmienną specyfiką polskiego rynku reklamy internetowej charakteryzującej się:
Pomimo tych rodzimych ograniczeń, zarabianie na AdSense może być bardzo dochodowe.
O jakich kwotach mówimy?
Stawki za kliknięcia w reklamę AdSense są zmienne i bardzo trudno określić ile dokładnie zarobimy za pojedyncze kliknięcie z danej tematyki.
Na wartość kliknięcia wpływ mają:
Poniżej przedstawiamy orientacyjne stawki za pojedyncze kliknięcie w najpopularniejszych branżach na stronach polskojęzycznych:
W reklamy klika mniej więcej 1% odwiedzających. W związku z tym możemy oszacować zarobki blogera z branży finansowej, który notuje 3000 unikalnych użytkowników każdego dnia na 60 zł dziennie (3000 x 0,01 x 2).
Niżej przedstawimy wskazówki jak zarabiać na AdSense.
Na AdSense zarabiać może każdy właściciel strony, niezależnie od jej wielkości i ruchu. Zarabianie na AdSense jest jednak najbardziej rekomendowane w następujących przypadkach:
AdSense doskonale nadaje się również jako uzupełnienie innych form zarabiania jak programy partnerskie oraz jako reklama główna w sytuacji gdy akurat nie współpracujemy z żadną firmą.
Kwejk – portal rozrywkowy ze śmiesznymi obrazkami i gifami, generujący około 3,5 mln odsłon dziennie (1,75 mln użytkowników). Minimum dwie jednostki reklamowe, zazwyczaj na marginesach strony.
Szacunkowe zarobki z AdSense: ~14.000 zł dziennie
Money.pl – największy portal finansowy w Polsce. Dziennie odwiedza go około 145 tysięcy użytkowników. Reklamy AdSense umieszczone są zazwyczaj na początku artykułu (duża jednostka po prawej stronie) oraz w połowie i na końcu.
Szacunkowe zarobki Money.pl z Adsense: 4500 zł dziennie
JakKupować – blog poradnikowy doradzający przy wyborze odpowiednich produktów. Notuje około 4500 odwiedzin dziennie, a reklamy rozmieszczone są w strategicznych miejscach artykułów.
Szacunkowy zarobek z AdSense: 60 zł dziennie
Jeśli na poważnie interesuje Cię zarabianie na AdSense, powinnaś/powinieneś zbudować swój portal lub zoptymalizować już istniejący, zgodnie z podanymi niżej wskazówkami:
1. Wygląd strony
Layout naszej strony ma ogromne znaczenie zarówno w przyciąganiu uwagi czytelnika, jak i zwiększaniu „klikalności”, a co za tym idzie dochodów z reklamy kontekstowej. Atrakcyjne graficznie i nowoczesne strony internetowe powinno się tworzyć w stylu „flat design”, oznaczającym stosowanie spłaszczonych elementów, przyjemnych i delikatnych kolorów oraz pozostawianiu wolnych przestrzeni.
Dobra strona internetowa powinna być ponadto responsywna, czyli dostosowywać się do urządzeń mobilnych jak tablet czy smartphone. To obecnie obowiązkowa właściwość, ponieważ w przypadku niektórych serwisów ilość wejść z urządzeń mobilnych potrafi przekraczać tą ze standardowych komputerów stacjonarnych i laptopów. Strona bez responsywności, ze względu na trudność obsługi nie zachęci czytelnika do pozostania na niej dłużej, a tym bardziej kliknięcia w reklamę.
Jeśli kolor tła dla naszej strony ustawimy inny niż biały lub zbliżony do białego, warto ustawić identyczną barwę reklamy w AdSense. Reklama nie kontrastuje wtedy z treścią i jest traktowana przez czytelników jako integralna część strony, a nie obcy element.
Na stronę internetową zoptymalizowaną pod kątem AdSense nie musisz wydawać dużych pieniędzy. Wystarczy, że wybierzesz odpowiedni szablon na jednym z serwisów skupiających twórców szablonów i poświęcisz trochę czasu na dostosowanie go do swoich potrzeb.
2. Umiejscowienie reklam AdSense
Odpowiednio rozmieszczając jednostki reklamowe możemy zwiększyć nasz zysk nawet o kilkaset procent. Najważniejszą zasadą, którą należy się kierować przy rozmieszczaniu reklam AdSense jest odpowiednia widoczność, nie irytująca jednocześnie czytelnika. Wielu specjalistów od reklamy kontekstowej uważa, że użytkownik po otwarciu strony powinien mieć w zasięgu wzroku 3 jednostki reklamowe.
Nie jest to jedyne ustawienie gwarantujące najwyższy zysk z AdSense, ale nadaje się najlepiej na strony, gdzie średni czas spędzony na stronie jest niski, a współczynnik odrzuceń (procent użytkowników opuszczających portal po zobaczeniu tylko jednej strony) wysoki.
W przypadku portali z wysokiej jakości treścią, warto rozważyć umieszczenie przynajmniej jednej jednostki reklamowej na końcu artykułów. Czytelnik po przeczytaniu treści będzie chętniej i bardziej świadomie klikał w proponowaną reklamę.
Reklamy możemy także umieścić w tekście. Takie rozwiązanie zdecydowanie zwiększa CTR (współczynnik klikalności), ale może przeszkadzać użytkownikom, dlatego nie rekomenduje się takiego ustawienia serwisom z dużą ilością stałych czytelników.
3. Rozmiar i rodzaj reklam AdSense
Co do rozmiaru reklam, nie ma wątpliwości, że powinny one być możliwie największych rozmiarów. Stosowanie jednostek o wielkości 300×600, 728×90, 336×280 oraz 300×250 zapewnia największą skuteczność i gwarantuje maksymalizację zysków z Adsense. W głównych ustawieniach reklamy warto zablokować możliwość wyświetlania reklam o innym rozmiarze niż domyślny. Unikniemy wtedy sytuacji, w których w miejscu dużej reklamy 300×600 pojawiać się będą małe jednostki o gorszym współczynniku konwersji.
W przypadku rodzaju reklamy mamy do wyboru dwie główne opcje:
– reklamę opartą na zainteresowaniach użytkownika
– reklamę dopasowana do treści strony
Reklama kontekstowa bazująca na zainteresowaniach użytkownika i wyszukiwanych przez niego hasłach jest domyślnym i zalecanym w większości przypadków ustawieniem. Reklamę dopasowaną do treści strony możemy wypróbować jeśli cały nasz portal lub blog dotyczy jednej, określonej tematyki – np. kont bankowych.
Decyzję o wyborze rodzaju reklamy powinniśmy jednak poprzedzić dokładnymi testami.
Dodatkowo w zależności od tematyki naszej strony i obowiązującego prawa możemy blokować wrażliwe kategorie reklam jak np. leki, hazard itp., a nawet wybierać konkretnych reklamodawców.
4. Ruch na stronie
Jeśli zadbaliśmy już o wygląd strony i precyzyjne rozlokowanie jednostek reklamowych, powinniśmy zadbać o wysokiej jakości treść, zoptymalizowaną pod katem SEO żeby pozyskiwać jak najwięcej wejść organicznych (z wyszukiwarek internetowych) oraz zaistnieć w mediach społecznościowych, utrzymując interakcję ze stałymi użytkownikami i informując ich o najnowszych wpisach.
Dodatkowo warto promować swoją stronę na tematycznych forach internetowych, w komentarzach pod artykułami na innych portalach oraz poprzez zamieszczanie gościnnych wpisów na blogach.
Wszystkie przedstawione zabiegi realizowane konsekwentnie zapewnią nam odpowiedni ruch na stronie i zwiększą zysk z reklam AdSense.
5. Śledzenie statystyk i testowanie ustawień
Zarabianie na AdSense to niekończące się eksperymenty z ustawieniami i doskonalenie treści strony i jej wyglądu w celu uzyskania najwyższego zysku. Z pomocą przychodzi samo Google oferując doskonałe narzędzie do analizowania zachowania użytkowników naszej strony, którym jest Google Analytics.
Google Analytics dostarcza wielu przydatnych statystyk, spośród których najważniejsze to:
Umiejętne wykorzystanie informacji z Google Analytics i zastosowanie zmian poprawiających wyżej wymienione statystyki znacznie zwiększą nasze dochody z AdSense.
Statystyki dotyczące samych reklam i ich skuteczności możemy obserwować w panelu Google AdSense. Najważniejszym z nich jest wskaźnik CTR (click through rate) informujący o tym ile procent wszystkich wyświetleń strony zakończyło się kliknięciem w reklamę. Wyrażony jest wzorem: CTR = ilość kliknięć / ilość wyświetleń
Wskaźnik CTR według większości specjalistów powinien utrzymywać się na poziomie minimum 1%. Strony specjalistyczne z bardzo dobrym dopasowaniem reklam mogą liczyć nawet na 5-10%.
Na wartość CTR wpływ ma nie tylko dopasowanie reklam i ruch, ale także tematyka strony. Strony rozrywkowe mają zazwyczaj niższą wartość CTR.
Zarabianie na AdSense nie jest prostym zajęciem i wymaga dużej konsekwencji. W zamian, za ciężką pracę nie będziemy musieli martwić się o pozyskiwanie reklamodawców na naszą stronę internetową.
Każdy bloger czy webmaster, myślący poważnie nad współpracą z AdSense powinien rozważyć równoległe prowadzenie swojej strony w języku angielskim. Zarobki będą wtedy zauważalnie wyższe, a dodatkowo będziemy mogli liczyć na większy ruch, co może zwielokrotnić nasz dochód względem polskojęzycznej strony.
0 comments