Zarabianie na Adsense – stawki, przykłady i poradnik

Zarabianie na AdSense

Google AdSense to w pełni zautomatyzowany, najpopularniejszy i najwygodniejszy sposób zarabiania na własnej stronie internetowej. Jego uniwersalność sprawiła, że blogowanie i prowadzenie stron internetowych stało się dochodowym zajęciem. Jak dokładnie wygląda zarabianie na AdSense i czy rzeczywiście gwarantuje wysokie zarobki? 

Zarabianie na AdSense

Rozpoczęcie współpracy z Google AdSense polega na założeniu konta oraz umieszczeniu na stronie jednostek reklamowych (kodu w formacie Java Script) w wybranych i dozwolonych regulaminem miejscach.
Po pewnym czasie, kiedy będziemy zbliżali się do progu wypłaty, Google poprosi nas o weryfikację profilu.
Z siedziby firmy w Mountain View otrzymamy list z kodem, który wpisujemy w wyznaczonym miejscu. Następnie na podany przez nas numer konta przelana zostania mikropłatność, której dokładną kwotę również należy potwierdzić. 

Od tej pory zostaniemy pełnoprawnymi partnerami internetowego giganta. Możemy zakładać kolejne strony i umieszczać na nich reklamy AdSense bez potrzeby informowania o tym Google oraz ustawić limit wypłaty, po osiągnięciu którego otrzymamy zgromadzone środki na nasze konto bankowe. Minimalny próg wypłaty to 300 PLN.

Zarabianie na AdSense - panel główny

Przykładowy panel administracyjny Google AdSense / źródło: Google AdSense

Google AdSense jest najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o reklamę kontekstową i zupełnie bezproblemowym partnerem jeśli nie próbujemy oszukiwać i trzymamy się ściśle regulaminu, którego najważniejszymi zasadami są:

  • obowiązek przestrzegania praw autorskich (do zdjęć i tekstów)
  • utrzymywanie odpowiedniej odległość reklamy od tekstu i innych elementów strony, w celu uniknięcia przypadkowych kliknięć
  • dozwolone maksymalnie 3 jednostki reklamowe na stronę (na początku współpracy, później możliwe zwiększenie limitu)
  • reklama nie może zasłaniać tekstu
  • zabronione jest nakłanianie do klikania w reklamy
  • zabronione jest wyświetlanie reklam na stronach o treściach hazardowych (z wyjątkiem wyszczególnionych państw i spełnienia dodatkowych warunków) pornograficznych, narkotykowych, alkoholowych itp.

Warto wspomnieć, że zarabianie na AdSense na stronach polskojęzycznych jest trudniejsze niż w przypadku portali w zachodnim języku. Spowodowane jest to odmienną specyfiką polskiego rynku reklamy internetowej charakteryzującej się:

  • zdecydowanie niższymi stawkami za kliknięcie, proporcjonalnymi do niższych dochodów i sytuacji gospodarczej naszego kraju (choć w niektórych przypadkach wartość pojedynczego kliknięci potrafi być niezrozumiale niska)
  • stosowaniem przez wiele młodych osób programów blokujących reklamy (tzw. Adblocków) znacznie obniżających dochody jeśli ta kategoria wiekowa dominuje wśród użytkowników naszej strony.
    Zjawisko używania Adblocków spowodowane jest stosowaniem przez polskie serwisy internetowe, ogromnych ilości reklam irytujących czytelnika i utrudniających mu dostęp do treści. Duży portal podpisując umowę z firmą, rozlicza się zazwyczaj od 1000 wyświetleń (model CPM) przez co za wszelką cenę chce wydusić z jednego unikalnego użytkownika maksymalną ilość wyświetleń różnych reklam, stosując na przykład uporczywe slidery do przewijania zdjęć.
    Właściciele mniejszych stron idą z kolei na łatwiznę, usiłując zwiększyć swój dochód poprzez zwiększenie ilości reklam, zamiast intensywniejszej pracy i publikacji większej ilości artykułów lub optymalizacji serwisu.
    Chciwość zapewnia im dodatkowe złotówki, ale odbija się negatywnie na rzetelnych webmasterach, próbujących zmonetyzować swój portal.

Pomimo tych rodzimych ograniczeń, zarabianie na AdSense może być bardzo dochodowe.
O jakich kwotach mówimy?

Ile można zarobić na AdSense?

Stawki za kliknięcia w reklamę AdSense są zmienne i bardzo trudno określić ile dokładnie zarobimy za pojedyncze kliknięcie z danej tematyki. 

Na wartość kliknięcia wpływ mają:

  • lukratywność branży (finansowe reklamy będą nieporównywalnie bardziej dochodowe niż np. rozrywkowe)
  • konkurencja na daną frazę (przykładowo frazy „chwilówki”, „pożyczki bez BIK” są aktualnie bardzo konkurencyjne a co za tym idzie drogie), która może ulegać zmianie w zależności od sezonu

Poniżej przedstawiamy orientacyjne stawki za pojedyncze kliknięcie w najpopularniejszych branżach na stronach polskojęzycznych:

  • Finanse:
    – kredyty: 3-5 PLN
    – lokaty: 2-3,5 PLN
    – konta bankowe: 2-4 PLN
  • Nieruchomości:
    – na sprzedaż: 2-4 PLN
    – na wynajem: 0,5-1 PLN
  •  Leki: 0,5-2 PLN
  • Konkursy: 0,5-1 PLN
  • Praca: 0,3-0,6 PLN
  • Rozrywka:
    – gry online: 0,3-0,5 PLN
    – telewizja: 0,1-0,2 PLN

W reklamy klika mniej więcej 1% odwiedzających. W związku z tym możemy oszacować  zarobki blogera z branży finansowej, który notuje 3000 unikalnych użytkowników każdego dnia na 60 zł dziennie (3000 x 0,01 x 2).
Niżej przedstawimy wskazówki jak zarabiać na AdSense.

Kto może zarabiać na AdSense?

Na AdSense zarabiać może każdy właściciel strony, niezależnie od jej wielkości i ruchu. Zarabianie na AdSense jest jednak najbardziej rekomendowane w następujących przypadkach:

  1. Prowadzenie niszowej strony tematycznej z dochodowej branży (np. finanse, prawo, energia odnawialna)
  2. Na początku rozwoju strony internetowej, zanim ilość unikalnych użytkowników odwiedzających serwis co miesiąc osiągnie wysoki poziom, pozwalający na współpracę bezpośrednio z partnerami
  3. Tworzenie bezpłatnych programów lub aplikacji mobilnych (reklama AdSense może być wyświetlana również na software)

AdSense doskonale nadaje się również jako uzupełnienie innych form zarabiania jak programy partnerskie oraz jako reklama główna w sytuacji gdy akurat nie współpracujemy z żadną firmą. 

Przykłady stron zarabiających na AdSense

Kwejk – portal rozrywkowy ze śmiesznymi obrazkami i gifami, generujący około 3,5 mln odsłon dziennie (1,75 mln użytkowników). Minimum dwie jednostki reklamowe, zazwyczaj na marginesach strony.
Szacunkowe zarobki z AdSense: ~14.000 zł dziennie

Zarabianie na AdSense - przykłady stron - Kwejk

Portal rozrywkowy Kwejk z dwoma jednostkami reklamowymi AdSense / źródło: Kwejk

Money.pl – największy portal finansowy w Polsce. Dziennie odwiedza go około 145 tysięcy użytkowników.       Reklamy AdSense umieszczone są zazwyczaj na początku artykułu (duża jednostka po prawej stronie) oraz w połowie i na końcu.
Szacunkowe zarobki Money.pl z Adsense: 4500 zł dziennie 

Zarabianie na AdSense - przykłady stron - Money.pl

Money.pl korzysta z dużych jednostek reklamowych umieszczonych na początku, pośrodku i na końcu artykułu / źródło: Money.pl

JakKupować – blog poradnikowy doradzający przy wyborze odpowiednich produktów. Notuje około 4500 odwiedzin dziennie, a reklamy rozmieszczone są w strategicznych miejscach artykułów.
Szacunkowy zarobek z AdSense: 60 zł dziennie 

Zarabianie na AdSense - przykłady stron - JakKupować

Reklama na JakKupować znajduje się w kluczowych miejscach co zapewnia wysoki wskaźnik kliknięć / źródło: JakKupować.pl

Jak zarabiać na AdSense?

Jeśli na poważnie interesuje Cię zarabianie na AdSense, powinnaś/powinieneś zbudować swój portal lub zoptymalizować już istniejący, zgodnie z podanymi niżej wskazówkami:

       1. Wygląd strony

Layout naszej strony ma ogromne znaczenie zarówno w przyciąganiu uwagi czytelnika, jak i zwiększaniu „klikalności”, a co za tym idzie dochodów z reklamy kontekstowej. Atrakcyjne graficznie i nowoczesne strony internetowe powinno się tworzyć w stylu „flat design”, oznaczającym stosowanie spłaszczonych elementów, przyjemnych i delikatnych kolorów oraz pozostawianiu wolnych przestrzeni.
Dobra strona internetowa powinna być ponadto responsywna, czyli dostosowywać się do urządzeń mobilnych jak tablet czy smartphone. To obecnie obowiązkowa właściwość, ponieważ w przypadku niektórych serwisów ilość wejść z urządzeń mobilnych potrafi przekraczać tą ze standardowych komputerów stacjonarnych i laptopów. Strona bez responsywności, ze względu na trudność obsługi nie zachęci czytelnika do pozostania na niej dłużej, a tym bardziej kliknięcia w reklamę.

Jeśli kolor tła dla naszej strony ustawimy inny niż biały lub zbliżony do białego, warto ustawić identyczną barwę reklamy w AdSense. Reklama nie kontrastuje wtedy z treścią i jest traktowana przez czytelników jako integralna część strony, a nie obcy element.

Zarabianie na AdSense - jak dostosować reklamę do wyglądu strony

Możliwości dopasowania reklamy do treści strony / źródło: Google AdSense

Na stronę internetową zoptymalizowaną pod kątem AdSense nie musisz wydawać dużych pieniędzy. Wystarczy, że wybierzesz odpowiedni szablon na jednym z serwisów skupiających twórców szablonów i poświęcisz trochę czasu na dostosowanie go do swoich potrzeb. 

       2. Umiejscowienie reklam AdSense

Odpowiednio rozmieszczając jednostki reklamowe możemy zwiększyć nasz zysk nawet o kilkaset procent. Najważniejszą zasadą, którą należy się kierować przy rozmieszczaniu reklam AdSense jest odpowiednia widoczność, nie irytująca jednocześnie czytelnika. Wielu specjalistów od reklamy kontekstowej uważa, że użytkownik po otwarciu strony powinien mieć w zasięgu wzroku 3 jednostki reklamowe.
Nie jest to jedyne ustawienie gwarantujące najwyższy zysk z AdSense, ale nadaje się najlepiej na strony, gdzie średni czas spędzony na stronie jest niski, a współczynnik odrzuceń (procent użytkowników opuszczających portal po zobaczeniu tylko jednej strony) wysoki.

W przypadku portali z wysokiej jakości treścią, warto rozważyć umieszczenie przynajmniej jednej jednostki reklamowej na końcu artykułów. Czytelnik po przeczytaniu treści będzie chętniej i bardziej świadomie klikał w proponowaną reklamę.

Reklamy możemy także umieścić w tekście. Takie rozwiązanie zdecydowanie zwiększa CTR (współczynnik klikalności), ale może przeszkadzać użytkownikom, dlatego nie rekomenduje się takiego ustawienia serwisom z dużą ilością stałych czytelników. 

     3. Rozmiar i rodzaj reklam AdSense

Co do rozmiaru reklam, nie ma wątpliwości, że powinny one być możliwie największych rozmiarów. Stosowanie jednostek o wielkości 300×600, 728×90, 336×280 oraz 300×250 zapewnia największą skuteczność i gwarantuje maksymalizację zysków z Adsense. W głównych ustawieniach reklamy warto zablokować możliwość wyświetlania reklam o innym rozmiarze niż domyślny. Unikniemy wtedy sytuacji, w których w miejscu dużej reklamy 300×600 pojawiać się będą małe jednostki o gorszym współczynniku konwersji.

Zarabianie na AdSense - jaki rozmiar jednostek reklamowych wybrać

Google AdSense sam proponuje rozmiary reklam, gwarantujące najwyższy zysk / źródło: Google AdSense

W przypadku rodzaju reklamy mamy do wyboru dwie główne opcje:
– reklamę opartą na zainteresowaniach użytkownika
– reklamę dopasowana do treści strony

Reklama kontekstowa bazująca na zainteresowaniach użytkownika i wyszukiwanych przez niego hasłach jest domyślnym i zalecanym w większości przypadków ustawieniem. Reklamę dopasowaną do treści strony możemy wypróbować jeśli cały nasz portal lub blog dotyczy jednej, określonej tematyki – np. kont bankowych.
Decyzję o wyborze rodzaju reklamy powinniśmy jednak poprzedzić dokładnymi testami.

Zarabianie na Google AdSense - ustawienia reklamy

Główne ustawienia wyświetlania reklamy AdSense / źródło: Google AdSense

Dodatkowo w zależności od tematyki naszej strony i obowiązującego prawa możemy blokować wrażliwe kategorie reklam jak np. leki, hazard itp., a nawet wybierać konkretnych reklamodawców.

     4. Ruch na stronie

Jeśli zadbaliśmy już o wygląd strony i precyzyjne rozlokowanie jednostek reklamowych, powinniśmy zadbać o wysokiej jakości treść, zoptymalizowaną pod katem SEO żeby pozyskiwać jak najwięcej wejść organicznych (z wyszukiwarek internetowych) oraz zaistnieć w mediach społecznościowych, utrzymując interakcję ze stałymi użytkownikami i informując ich o najnowszych wpisach.
Dodatkowo warto promować swoją stronę na tematycznych forach internetowych, w komentarzach pod artykułami na innych portalach oraz poprzez zamieszczanie gościnnych wpisów na blogach.

Wszystkie przedstawione zabiegi realizowane konsekwentnie zapewnią nam odpowiedni ruch na stronie i zwiększą zysk z reklam AdSense. 

     5. Śledzenie statystyk i testowanie ustawień

Zarabianie na AdSense to niekończące się eksperymenty z ustawieniami i doskonalenie treści strony i jej wyglądu w celu uzyskania najwyższego zysku. Z pomocą przychodzi samo Google oferując doskonałe narzędzie do analizowania zachowania użytkowników naszej strony, którym jest Google Analytics.

Google Analytics dostarcza wielu przydatnych statystyk, spośród których najważniejsze to:

  • współczynnik odrzuceń – pokazuje jak wielu użytkowników opuściło naszą stronę po obejrzeniu tylko jednej strony. Wysoki współczynnik odrzuceń jest w większości przypadków zjawiskiem negatywnym i sygnałem, że powinniśmy popracować nad treścią tak aby czytelnik otrzymywał dokładnie takie informacje, jakich szuka i zachęcony eksplorował dalsze podstrony 
  • strony/sesja – to informacja ile stron średnio przegląda użytkownik. Im więcej stron odwiedza (nie poprzestając na jednej) tym lepiej dla nas, bo więcej reklam znajdzie się w zasięgu jego wzroku i większa szansa, że któraś go zainteresuje i skłoni do kliknięcia
  • średni czas spędzony na stronie – interesująca i intrygująca treść skłania do czytania większej ilości tekstu i pozostawania na stronie dłużej. Mimo, że współczynnik ten przydaje się zwłaszcza w marketingu afiliacyjnym, powinniśmy dążyć do maksymalnego zainteresowania użytkownika, bo tylko wtedy mamy szansę na zwiększanie ilości stałych czytelników i generowanie więcej odsłon strony

Umiejętne wykorzystanie informacji z Google Analytics i zastosowanie zmian poprawiających wyżej wymienione statystyki znacznie zwiększą nasze dochody z AdSense.

Statystyki dotyczące samych reklam i ich skuteczności możemy obserwować w panelu Google AdSense. Najważniejszym z nich jest wskaźnik CTR (click through rate) informujący o tym ile procent wszystkich wyświetleń strony zakończyło się kliknięciem w reklamę. Wyrażony jest wzorem: CTR = ilość kliknięć / ilość wyświetleń

Wskaźnik CTR według większości specjalistów powinien utrzymywać się na poziomie minimum 1%. Strony specjalistyczne z bardzo dobrym dopasowaniem reklam mogą liczyć nawet na 5-10%. 
Na wartość CTR wpływ ma nie tylko dopasowanie reklam i ruch, ale także tematyka strony. Strony rozrywkowe mają zazwyczaj niższą wartość CTR. 

Zarabianie na AdSense nie jest prostym zajęciem i wymaga dużej konsekwencji. W zamian, za ciężką pracę nie będziemy musieli martwić się o pozyskiwanie reklamodawców na naszą stronę internetową.
Każdy bloger czy webmaster, myślący poważnie nad współpracą z AdSense powinien rozważyć równoległe prowadzenie swojej strony w języku angielskim. Zarobki będą wtedy zauważalnie wyższe, a dodatkowo będziemy mogli liczyć na większy ruch, co może zwielokrotnić nasz dochód względem polskojęzycznej strony.